تبلیغات
مرجع اطلاعات - درست بنشینید تا کمرتان درد نگیرد

مرجع اطلاعات

درست بنشینید تا کمرتان درد نگیرد
http://www.seemorgh.com/images/iContent/1388-2/000.jpg
این روزها افراد بیشتر ساعات روز را در حالت نشسته هستند و بیشتر كارها به صورت نشسته انجام می‌شود.كارشناسان بهداشت می‌گویند توجه نكردن به حالت و وضعیت بدن هنگام نشستن و رعایت نكردن اصول صحیح نشستن در طولانی ‌مدت سبب بیماری‌های اسكلتی و عضلانی،تغییر شكل ستون مهره‌ها،كمردرد و بیرون ‌زدگی دیسك مهره‌ها می‌شود بنابراین توجه به حالت و وضعیت بدن و رعایت اصول صحیح نشستن در پیشگیری از این مشكلات موثر است...
 
 روش صحیح نشستن
 پیشتر تصور می‏شد كه بهترین حالت نشستن حالتی است كه فرد كاملا صاف و با زاویه 90 درجه بنشیند. در حالی كه بررسی‌های اخیر نشان داده است كه راست نشستن بهترین حالت نشستن نیست. محققان اسكاتلندی و كانادایی با استفاده از شكل جدیدی از تصویر برداری «ام.آر.آی» نشان دادند كه راست نشستن فشار غیرضروری در ناحیه كمر ایجاد می‌كند.این پژوهشگران در «انجمن رادیولوژی آمریكای شمالی» بهترین وضعیت نشستن در پشت میز را حالتی اعلام كردند كه در آن بدن اندكی به سمت عقب متمایل می‌شود. همچنین این پژوهشگران اعلام كردند كه نشستن صحیح به كاهش دردهای ناحیه كمر كمك می‌كند.
در این مطالعه بیماران را در سه وضعیت متعدد نشستن مورد بررسی قرار دادند. وضعیت خمیده كه در آن بدن به سمت جلو خم می‌شود به طوری كه گویی روی میز خم شده است، وضعیت نشستن عمودی 90 درجه‌ای و وضعیت «راحت» كه در آن درحالی كه پاها روی زمین قرار دارند،بدن به عقب خم می‌شود و با ران‌ها زاویه‌ای 135درجه‌ای می‌سازد.سپس اندازه‌های زوایای ستون فقرات،ارتفاع دیسك و حركت نا به جای دیسك ستون مهره‌ها را در این سه وضعیت بررسی كردند و متوجه شدند كه حركت نا به جای دیسك ستون مهره‌ها زمانی ایجاد می‌شود كه فشار ناشی از وزن روی ستون مهره‌ها قرار می‌گیرد و موجب می‌شود كه دیسك از جای خود خارج شود.
 

در این مطالعه بیشترین میزان حركت نا به جای دیسك در وضعیت عمودی نشستن 90 درجه‌ای دیده شد. همچنین كمترین میزان حركت نا به جای دیسك در وضعیت نشستن 135درجه‌ای دیده شد كه نشان می‌دهد نشستن در وضعیت راحت‌تر فشار كمتری بر دیسك‌های ستون مهره‌ها و ماهیچه‌ها و تاندون‌های مربوطه وارد می‌كند. در حالت خمیده نیز كاهشی در ارتفاع دیسك ستون مهره‌ها دیده شد.محققان با بررسی تمامی ‌نتایج آزمایش اعلام كردند كه حالت نشستن 135 درجه‌ای بهترین وضعیت برای كمر است و توصیه می‌كنند افراد این‌گونه بنشینند.


صحیح نشستن موقع روزنامه خواندن
 برخی افراد در ساعات استراحت دلشان می‌خواهد روزنامه یا كتاب بخوانند و چون از صبح پشت میز نشسته‌اند‌ دوست ندارند مطالعه را هم روی صندلی انجام دهند.بهترین حالت این است كه به جای اینكه روی مبل بنشینند و برای خواندن روزنامه سرشان را به جلو خم كنند یك بالش زیر دستشان بگذارند و روزنامه را تا نزدیكی‏های صورت بالا بیاورند و بدون نیاز به خم كردن سر و گردن به راحتی مطالعه‌شان را انجام دهند.
 

كمر درد یكی از مشكلات شایع در میان رانندگان است. برای پیشگیری از كمر درد باید به نقاط فشار و اصول كلی حفظ انحنای ستون مهره‌ها دقت كنید. هنگام رانندگی سر و گردن تان را صاف نگه‌دارید.سرتان را به اطراف خم نكنید، طوری قرار بگیرید كه گوش‌های‌تان در امتداد شانه‌هایتان قرار بگیرد.بهتر است دست‌ها در حالت كشیده روی فرمان باشد.صندلی را خیلی نخوابانید و خیلی به سمت جلو خم نشوید.پاها هم باید كاملا كشیده و در وضعیت راحتی قرار داشته باشد. برخی رانندگان خودشان تغییراتی در صندلی ایجاد می‌كنند كه ‌این تغییرات گاهی غیر اصولی است و به ستون مهره‌ها آسیب می‌رساند.توصیه می‌شود این تغییرات را فقط با مشورت پزشك ارتوپد و متخصص ارگونومی‌انجام دهید. درضمن بهتر است از رانندگی در طولانی مدت پرهیز كنید و پس از مدتی رانندگی توقف كرده و استراحت كنید.نكته دیگر اینكه كمربند ایمنی را فراموش نكنید.در ترمزهای ناگهانی و تصادفات شدید اگر از كمربند ایمنی به شكل صحیح استفاده نشده باشد صدمات شدیدی به ستون فقرات و دیسك‌های بین مهره‌ای وارد می‌شود

طبقه بندی: سلامت و بهداشت، 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 23 شهریور 1388 توسط مونا | نظرات ()
موضوعات
پیوندهای روزانه
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات جانبی
ابر برچسب ها
پیوند ها
نظر سنجی
آمار سایت